Ophef over kap 1.000 wilgen niet verwacht

donderdag 18 januari 2018 09:59

Waterschap Hollandse Delta heeft de ophef die het kappen van ruim 1.000 knotwilgen in het Bernissegebied bij Zuidland zou veroorzaken, onderschat. Dat heeft heemraad Lies Struik gisteren in een waterschapsvergadering toegegeven.

Dat de omwonenden van het recreatiegebied niet vooraf waren ingelicht over het kappen, komt omdat het waterschap de bomen langs rivier de Bernisse zag als spontaan gegroeide wilgen in plaats van daar bewust neergezette bomen. En het weghalen van zogeheten opschot, omdat die bomen in het water kunnen vallen, hoeft nooit vooraf te worden gemeld. Maar de in december gekapte wilgen zijn 40 jaar geleden wel degelijk met een doel neergezet, verzekerde zowel commissielid Ies Klok als Geervlieter Ko Rodenburg: ze beschermden de oevers.

De heemraad trok het boetekleed aan voor de commotie over de kap die is ontstaan bij niet alleen de bezoekers van het Bernissegebied maar ook de gemeente Nissewaard, die niet op de hoogte was gesteld. ,,Het doet mij echt pijn'', sprak Struik, die zei nooit aan de natuurbeleving van mensen te willen tornen.

Hij beloofde met een plan te komen hoe het gebied er weer fraai kan uitzien. Samen met de gemeente Nissewaard, Staatsbosbeheer en bewonersgroepje zal hierover worden gesproken. En er zal ook een landschapsarchitect of andere deskundige worden ingeschakeld als begeleider. Struik wil niet toezeggen dat de wilgen terugkomen, maar belooft wel dat er iets aanvaardbaars komt. In dat plan wordt ook meegenomen dat Nissewaard het Bernissegebied een oppepper wil geven met een restaurant en outdoor-activiteiten.

Reacties op 'Ophef over kap 1.000 wilgen niet verwacht'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.